POD BEZZVEZDANIM NEBOM: KANTIJANSKA ETIKA I RADIKALNO ZLO

  • EMILIANO METTINI Ruski nacionalni istraživački medicinski univerzitet „Pirogov“, Međunarodna medicinska škola, Odsek za humanističke nauke, Moskva, Ruska Federacija
Ključne reči: I. Kant, etika, religija, S. Žižek, K. G. Jung, Jov, Dostojevski

Apstrakt

Kantijanska etika i pojam o „radikalnom zlu” predstavlja jedan od najinteresantnijih aspekata moralne refleksije nemačkog filozofa. Koristeći antropološki i filozofski pristup zasnovan na dobro poznatoj kritičkoj metodi, Kant je pokušao da pronađe kompromis između „prirodnog“ ponašanja, tj. onog koje nije vođeno sintetičkim apriornim sudovima, već je zasnovano samo na osećaju prijatnog ili neprijatnog, i „umskog“ ponašanja kojim ljudi nastoje da napuste oblast pojave i ličnog egoizma radi stupanja u novu etičku dimenziju zasnovanu na pravim (ne patološkim, ako bi se koristile Kantove reči) maksimama koje su u stanju da ljudska bića učine boljim nego što jesu. U radu se naglašava da glavni cilj kantovske etike jeste stvaranje zajednice u kojoj je religija činjenica uma, a ne vere i uma, imajući kao glavne aktere ljude koji dostižu visoki stupanj samosvesti i vrline koju je Kant smatrao najvećom srećom koju se može imati. Autor je pokušao da istakne prelaz od „ljudskog bića“ kao individuuma (predstavnika vrste) ka etički autonomnom članu društvenog udruženja koristeći kao izvore različite kantovske spise usmerene ka činjenju ljudskih bića boljim nego što jesu, ali ne najboljih, uzimajući u obzir noumensku prirodu etike skrivene u „carstvu svrha“. S obzirom na takve pretpostavke, autor raspravlja s istraživačima koji narušavaju kantovsku etičku misao tumačeći je s lakanovskih stanovišta, čime ti istraživači Kanta čine prvobitnim izvorom totalitarizma, gde, po njihovom mišljenju, ljudi čine ono što im nalaže dužnost i radi spašavanja svojih života i zarad izražavanja svojih sadističkih tendencija, i jasno pokazuje da kantovska etika – protivrečna i složena – jeste orijentisana ka ispravljanju i obrazovanju ljudskog ponašanja radi spašavanja ljudskog bića od njegovih vlastitih strasti.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Ruski nacionalni istraživački medicinski univerzitet „Pirogov“, Međunarodna medicinska škola, Odsek za humanističke nauke, Moskva, Ruska Federacija

Reference

Аксенова, Э. А. Ценностные основы педагогики Иммануила Канта// Э. А. Аксенова/ Проблемы современного образования ―№ 1―2015 ― с. 64-73.

Бадью, А. Этика: Очерк о сознании Зла. СПб.:Machina, 2006 — 126 с.

Broad, C. D. Broad's critical essays in moral philosophy. London: Allen and Unwin/New York: Humanities Press, 1971. 370 p.

Canetti, E. Crowds and power. N.Y. The Continuum Publishing Corporation. 1962. 467 p.

Челышев, П. В. Диалектика обыденного и специализированного сознания// П.В. Челышев/ Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология иискусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2017. № 5(79) C. 198-201. ISSN 1997-292X.

Dostoevsky, F. The Brothers Karamazov. https://www.planetebook.com/the-brothers-karamazov/ Accessed 06.08.2020

Frierson, P.R. 2007. Providence and Divine Mercy in Kant's Ethical Cosmopolitanism.// Faith and Philosophy: Journal of the Society of ChristianPhilosophers. Vol. 24, Issue 2, Article 3. P. 144-164.

Гулыга, А. В. М., Мол. гвардия, 1981. — 303 с., ил. (2-еизд.).

Horkheimer M., Adorno Th. Dialectics of Enlightenment. Philosophical fragments. Stanford, California: Stanford University press, 2002. 284 p.

Jung, C. G. Answer to Job. Extracted from Psychology and Religion: West and East, Vol. 11 of the Collected Works of C. G. Jung. Princeton University Press, 1956. 167 p.

Kant, I. Religion within the Boundaries of Mere Reason. Religion within the Boundaries of Mere Reason and other writings. Cambridge: Cambridge University Press. 1998. 230 p.

Kant, I. On the miscarriage of all philosophical trials in theodicy. Religion within the Boundaries of Mere Reason and other writings. Cambridge: Cambridge University Press. 1998. 230 p.

Кант, И. О воспитании./ И. Кант: Трактаты и письма. М.: Наука, 1980 ― 709 с.

Leibniz, G. Theodicy: Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man, and the Origin of Evil Edited with an Introduction by Austin Farrer, Fellow of Trinity College, Oxford. Translated by E.M. Huggard from C. J. Gerhardt’s Edition ofthe Collected Philosophical Works, 1875-90. Bibliobazaar, Charleston, 207. P. 444.

Rangelov, I. 2003. Ideology in between radical and diabolical evil: Kant’s «ethics ofthe Real» // Facta Universitatis. Vol. 2, № 10. P. 759-768.

Spinoza, B. Tractatus theologico-politicus. Exported from Wikisource on 09/08/20

Столович, Л. Н. Аксиологический подход к эстетическим категориям в эстетическом учении Иммануила Канта//Л.Н. Столович/ Эстетика Иммануила Канта и современность: Сборник статей по материалам V Кантовских чтений. Калининград—Светлогорск, 1990 год (ред. А. С. Батюшкова). С. 40-48.

Редактор и составитель — А.С.Батюшкова

М.: Знание, 1991. — 64 с.

Жижек, С. 2008. Устройство разрыва. Параллаксное видение. М. : Европа. 516 с.

Жуков, В.А. Мировоззренческое значение «Критики способности суждения» в философии Канта// TELEOLĢIJA UN ESTETIKA, Riga, 1990. C 8―24.

Zimbardo, Ph. The effect Lucifer. Understanding How Good People Turn Evil. The Random House Publishing Group, 2007. 551 p.

Яркеев, А.В. Кантианская концепция радикального зла и ее предел: Этико-политические импликации// А.В. Яркеев/Научный ежегодник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2016. Том 16. Вып. 1, с. 5–19.
Objavljeno
17. 03. 2021.
Sekcija
STUDIJE I OGLEDI