BUSINESS ETHICS AND DI GEORGE’S INCENTIVES IN RELATION TO MORAL RESPONSIBILITY, VIRTUE AND MORAL REASONING

Main Article Content

ESKO MURATOVIĆ

Abstract

Di George`s conception of business ethics is considered as a successful attempt, in the context of modern applied ethics, to cognize the level and essence of moral responsibility – readiness to take responsibility, to make virtue recognized as a feature that makes socio-moral experience meaningful and that moral reasoning proves and presents relevant facts on its own, unique indirect way. This paper is aimed at presenting, through a critical-philosophical reflection of moral and despite frequently present inclination of immoral practice to be above the trend of ethical values, the ways by which business moral might be developed and may play an important role in the business world from the perspective of ethical-normative view.

Article Details

How to Cite
MURATOVIĆ, E. (2018). BUSINESS ETHICS AND DI GEORGE’S INCENTIVES IN RELATION TO MORAL RESPONSIBILITY, VIRTUE AND MORAL REASONING. Arhe, 15(29), 223–245. Retrieved from https://arhe.ff.uns.ac.rs/index.php/arhe/article/view/2228
Section
STUDIES AND INQUIRIES

References

Aristotel: Nikomahova etika, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci/ Novi Sad 2003.
Babić, Jovan: Etička analiza regulacije odgovornosti za proizvode na tržištu, sposebnim osvrtom na doktrinu striktne odgovornosti, Sociološki pregled, vol. XXXX, no.4, str. 477-516, Filozofski fakultet Beograd 2006.
Balj, Branko: Uvod u poslovnu etiku, IP Beograd, Beograd 2006.
Denli, Džon R.: Etika i čovek organizacije, u: Dragan Jakovljević (prir.), Etika – Ogledi iz primenjene etike, CID, Podgorica 1999.
Dramond, Džon & Bein, Bil: Poslovna etika, Klio, Beograd 2001.
Di Džordž, Ričard T.: Poslovna etika, Filip Višnjić, Beograd 2003.
Di Džordž, Ričard T.: Istorija poslovne etike, u: Poslovna politika, vol. 35, br. 10, str. 57-62, Beograd 2006.
Di Džordž, Ričard T.: Odgovornost multinacionalnih kompanija, u: Dragan, Jakovljević (prir.), Etika – Ogledi iz primenjene etike, Podgorica 1999.
Hartman, Nikolaj: Etika, Naklada Ljevak, Zagreb 2003.
Her, Ričard Mervin: Moralno mišljenje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2005.
Hofman, V. Majkl: Šta je neophodno za postizanje visoke moralnostikorporacija?, u: Dramond, Džon i Bein, Bil (prir.), Poslovna etika, Klio, Beograd 2001.
Jakovljević, Dragan (prir.): Etika – Ogledi iz primenjene etike, CID, Podgorica 1999.
Jakovljević, Dragan (prir.): Savremena filozofija morala, Ratio, Podgorica/Beograd 2002.
Jonas, Hans: Princip odgovornost, Veselin Masleša, Sarajevo 1989.
Kider, Rašvort: Etičke dileme, CID, Podgorica 2006.
Lukić, Radomir: Sociologija morala, Naučna knjiga, Beograd 1976.
Makintajer, Alaster: Kratka istorija etike, Plato, Beograd 2000.
Meki, Džon: Etika, Plato, Beograd 2004.
Muratović, Esko: O moralnom normativitetu Di Džordžove etike međunarodnog poslovanja, Sociološka luča, Godina VI – broj 2 – (2012), Nikšić (82-92).
Muratović, Esko: Moralni aspekti primjene utilitarizma na poslovnu etiku, ALMANAH, Udruženje “ALMANAH“ Podgorica, br. 67-68 (175-187)
Mur, Džon Edvard: Principi etike, Plato, Beograd 1998.
Perović, Milenko A.: Etika medija, KIC „BIJELI PAVLE“ Danilovgrad 2007.god.
Perović, Milenko A.: O biti savjesti, MATICA, Cetinje/Podgorica, Godina II, broj 6, LJETO 2001. (123-146).
Perović, Milenko A.: Sofistička proto-etika, FILOZOFSKA ISTRAŽIVANJA, (4) god. 36 (2016), Sv.1 (25-33).
Perović, Milenko A.: Sokratova etika, ARHE XI, 21/2014,Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu (7-16).
Petronijević, Brano: O moralnoj odgovornosti, Nolit, Beograd 1967.
Rakas, Smilja: Uvod u poslovnu etiku, Megatrend univerzitet, Beograd 2006.
Rols, Džon: Teorija pravde, CID, Podgorica 1998.