УЛОГА УМЕТНОСТИ У ПЛАТОНОВОЈ ПАИДЕЈИ

Glavni sadržaj članka

МИХАИЛО СТОЈАНОВИЋ

Apstrakt

Овај рад испитује улогу уметности у Платоновом моделу образовања. Упоређујемо древни атински модел образовања са Платоновим иновацијама са нагласком на тежњи за врлинама и улогом филозофа-просветитеља. Истражује се Платонова филозофија уметности, концепт мимезиса и његове моралне импликације, као и значај уметничког образовања у развоју врлина, цензуре и интеграције у шири наставни план и програм. Разговара се и о моралној одговорности уметника и односу према држави, као и о потенцијалу за уметничку реформу. На крају, чланак критикује Платонове идеје о санкционисању уметности, укључујући утицај цензуре и савремених перспектива на моралне и етичке импликације уметности.

Detalji članka

Kako citirati
СТОЈАНОВИЋ, М. (2024). УЛОГА УМЕТНОСТИ У ПЛАТОНОВОЈ ПАИДЕЈИ. Arhe, 20(40), 319–346. https://doi.org/10.19090/arhe.2023.40.319-346
Sekcija
STUDIJE I OGLEDI

Reference

Annas, J., An Introduction to Plato's Republic, Oxford University Press, Oxford 1981.

Biesta, G., „How general can Bildung be? Reflections on the future of a modern educational ideal“ u Journal of Philosophy of Education, UK, 2002., str. 377-390.

Bishop, C., Artificial hells: Participatory art and the politics of spectatorship, Verso Books, London 2012.

Bloom, A., The Closing of the American Mind, Simon & Schuster, New York 1996.

Brisson, L., Plato the Myth Maker, University of Chicago Press, Chicago 2014.

Bürger, P., Theory of the avant-garde, University of Minnesota Press, Minneapolis 1984.

Carroll, N., „Art and the domain of the aesthetic“ u The British Journal of Aesthetics, UK, 2000., str. 191-209.

Danto, A. C., The philosophical disenfranchisement of art, Columbia University Press, New York 1986.

Dissanayake, E., Homo aestheticus: Where art comes from and why, University of Washington Press, Seattle 1995.

Eaton, M. M., „Robust immoralism“ u Journal of Aesthetics and Art Criticism, Oxford, 2012., str. 281-292.

Efland, A. D., Art and cognition: Integrating the visual arts in the curriculum, Teachers College Press, New York 2002.

Euben, J. P., Corrupting youth: Political education, democratic culture, and political theory, Princeton University Press, Princeton 1999.

Ferrari, G. R. F., Listening to the Cicadas: A Study of Plato's Phaedrus, Cambridge University Press, Cambridge 1987.

Freedman, K., Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics, and the social life of art, Teachers College Press, New York 2003.

Gadamer, H. G., The relevance of the beautiful and other essays, Cambridge University Press, Cambridge 1986.

Gadamer, H. G., Truth and method, Continuum, New York 2004.

Gaut, B., Art, emotion and ethics, Oxford University Press, Oxford 2007.

Goldhill, S., Foucault's virginity: Ancient erotic fiction and the history of sexuality, Cambridge University Press, Cambridge 1997.

Griswold, C. L., Self-Knowledge in Plato's Phaedrus, Yale University Press, New Haven 1986.

Guthrie, W. K. C., A History of Greek Philosophy: Volume 1, The Earlier Presocratics and the Pythagoreans, Cambridge University Press, Cambridge1962.

Hadot, P., What is Ancient Philosophy?, Harvard University Press, Massachusetts 2002.

Halliwell, S., The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems, Princeton University Press, Princeton 2002.

Hmelo-Silver, C. E., „Problem-based learning: What and how do students learn?“ u Educational Psychology Review, USA, 2004., str. 235-266.

Platon, Država, BIGZ, Beograd 2002.

Plato, Republic, Barnes and Noble, New York 2005.

Platon, Zakoni, Naprijed, Zagreb 1974.

Platon, Fedon ili o duši, Zadruga profesorskog društva, Beograd 1937.

Platon, Dijalozi, Kultura, Beograd, 1970.

Platon, Odbrana Sokratova, NNK Internacional, Beograd, 2016.

Irwin, T. H., Plato's ethics, Oxford University Press, Oxford 1995.

Jaeger, W., Paideia: The Ideals of Greek Culture (Vol. 1), Oxford University Press, Oxford 1945.

Janaway, C., Images of excellence: Plato's critique of the arts, Oxford University Press, New York 1995.

Janaway, C., „Plato and the Arts“ u The Blackwell Guide to Ancient Philosophy (priredio C. G. Shields), Wiley-Blackwell, Malden, MA, 2010., str. 114-134.

Kenny, A., Ancient philosophy, Oxford University Press, Oxford 2005.

Kieran, M., Revealing art, Routledge, London 2005.

Kraut, R., „The defense of justice in Plato's Republic“ u The Cambridge companion to Plato (priredio R. Kraut), Cambridge University Press, Cambridge, UK, 1992., str. 311-337.

Lipman, M., Thinking in education, Cambridge University Press, Cambridge 2003.

Marrou, H. I., A History of Education in Antiquity, Sheed and Ward, New York 1956.

Mezirow, J., „Transformative learning: Theory to practice“ u New Directions for Adult and Continuing Education, USA, 1997., str. 5-12.

Morgan, K. A., Myth and Philosophy from the Presocratics to Plato, Cambridge University Press, Cambridge 2004.

Nussbaum, M. C., Love's Knowledge: Essays on Philosophy and Literature, Oxford University Press, New York 1990.

Scruton, R., Culture counts: Faith and feeling in a world besieged, Encounter Books, New York 2007.

Taylor, C. C. W., From the Beginning to Plato, Routledge, Routledge 2013.