ULOGA OBJEKATA I SITUACIONIH MODELA U FILMSKOJ TRANSPARENTNOSTI <br>PRILOG EPISTEMOLOGIJI FILMA
Glavni sadržaj članka
Apstrakt
Ovaj rad se bavi načinom na koji gledaoci interpretiraju igrane filmove. On objašnjava ulogu mentalnih modela, koji se zovu situacioni modeli, u interpretaciji dijegetičkog sveta fikcije. Koristeći P. F. Strosonovo tumačenje da ličnosti i materijalni objekti imaju centralno mesto među logičkim subjektima kada razmišljamo o našem svetu, i povezujući znanje o dijegetičkim svetovima sa znanjem stvarnosti, mi izvodimo zaključak da se ovo dvoje može uspešno uporediti i tako ponuditi bolje razumevanje uloge produženih mreža raznih objekata kod posmatranja filmskih narativa. Shvatajući vizuelne gegove kao posebno kompleksne narativne figure, rad opisuje dupliranje situacionih modela kod gledalaca koji interpretiraju određene vizuelne gegove. Rezultat ovog dupliranja je nehomogenost koju registruje gledalac i koji tako otvara analitički put u strukturu i funkcionisanje individualnih situacionih modela.