HEGELOVO RAZUMEVANJE PSIHOLOGIJE
Glavni sadržaj članka
Apstrakt
Cilj teksta je da se prikažu ključne karakteristike i specifičnosti Hegelovog razumevanja psihologije. Osnovna tema i polazište celokupnog istraživanja jeste Hegelov koncept prema kojem psihologija ne bi trebalo da bude znanost o duši, kako se kroz svoju istoriju konstituisala, nego znanost o duhu. To polazište ujedno znači i potpuno preokretanje smisla i ciljeva psihologije, koja bi umesto duševno-emocionalnom stranom trebalo da se bavi duhovnim fenomenima i duhovnim ustrojstvom svesti. Na taj način psihološki procesi i metodologija njihovog ispitivanja dobijaju potpuno drugačiju osnovu i strukturu, koja je mogla u potpunosti da izmeni kurs istorijskog razvoja psihologije kao samostalne discipline. Ideju da je psihologija znanost koja je zasnovana na pogrešnim osnovama i da njen autentični predmet treba da bude drugačiji treba razumeti ne toliko kao nepopravljivu grešku, koliko kao mogućnost koju filozofija i psihologija još uvek nisu izgubile.
Detalji članka
Reference
Briefe I, (Briefe I–III) Briefe von und an Hegel, editedby Johannes Hoffmeister, Meiner, Hamburg, 1952–1954.
Hegel, G. W. F., Enciklopedija filozofijskih znanosti, Veselin Masleša – Svjetlost, Sarajevo, 1987.
Hegel, G. V. F., Fenomenologija duha, BIGZ, Beograd, 1986.
Hegel’s Philosophical Psychology, ed. by Herrmann-Sinai, S., Ziglioli, L., Routledge, New York, 2016.
Liddell, H. G., Scott, R., A Greek-English Lexicon, Clarendon Press, Oxford, 1940.
Perović, M.A., Filozofija morala, Cenzura, Novi Sad, 2013.
Rajković, M., Problem estetike u filozofiji nemačkog idealizma, Filozofski fakultet, Novi Sad, 2021.
Rose, G., Hegel contra sociology, Athlone Press, London and Atlantic Highlands, 1995.
Winfield, R. D., Hegel and Mind: Rethinking Philosophical Psychology, Palgrave Macmillan, 2014.
Zantwijk, T., „Weg des Bildungsbegriffs von Fichte zu Hegel“, Jürgen Stolzenberg und Lars-Thade Ulrichs, Bildung als Kunst, u: Fichte, Schiller, Humboldt, Nietzsche, Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, Berlin/New York, 2010.