SAVREMENO „OTKRIVANJE“ PRIMITIVNOG

  • DRAGAN PROLE Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu
Ključne reči: savremeno, primitivno, kritička istorija, rane avangarde, fenomenologija

Apstrakt

Izvanrednu osobenost metodologije koju primenjuje tzv. kritička istorija Hegel je povezao sa obradom priča, pri čemu sama stvar ili događaji o kojima se priča imaju sporedan, drugorazredni značaj. Pouka te teze bi mogla da ukaže na opreznost kada je reč o avangardnim veličanjima praizvornih oblika ljudskosti. Ona će nam skrenuti pažnju da u njima valja prepoznati tek vešto oblikovanu priču o primitivnom, koja ne ostvaruje baš mnogo dodira s onim o čemu govori. Ovaj članak istražuje pitanje u kojoj se meri iskustva sa kritičkom istorijom zaista mogu primeniti na ispitivanje avangardne rehabilitacije primitivnog.

Reference

Barron, Stephanie/Tuchman, Maurice (ed.), 1980. The Avant-Garde in Russia, 1910-1930: New Perspectives, MIT Press, Cambridge MA.
Boas, Franz, 1955. Primitive Art, Dover Publications, New York.
Brassaï, 1964. Conversations avec Picasso, Gallimard, Paris.
De Micheli, Mario, 1990. Umjetničke avangarde XX. stoljeća, NZMH, Zagreb, prev. M. Vekarić.
Hair, Ross, 2016. Avant-folk: Small Press Poetry. Networks from 1950 to the Present, Liverpool University Press, Liverpool.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1969. Wissenschaft der Logik I, Werke Band V, Suhrkamp, Frankfurt am/M.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, 2002. Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte, Reclam, Stuttgart.
Hogrebe, Wolfram, 2017. Metaphysische Einflüsterungen, V. Klostermann, Frankfurt am/M.
Huserl, Edmund, 2012. Prva filozofija. Kritička povest ideja, IKZS, Sremski Karlovci⁄Novi Sad, prev. D. Prole.
Malinovski, Bronislav, 1971. Magija, nauka i religija i druge studije, Prosveta, Beograd, prev. A. Todorović.
Maljevič, Kazimir, 2010. „Suprematizam kao čista spoznaja“, u: Bog nije zbačen, Sabrana dela, Plavi krug/Logos, Beograd, prev. A. Acović [et al.].
Marc, Franc, 2011. „Die neue Malerei“, u: Der Blaue Reiter. Eine Geschichte in Dokumenten, Reclam, Stuttgart, Hg. A. Hüneke.
Micić, Ljubomir, 2008. „Duh Zenitizma“, u: Zenit No I⁄7, septembar 1921, u: Zenit 1921-1926, NBS [et al.], Beograd⁄Zagreb, ur. V. Golubović⁄I. Subotić.
Micić, Ljubomir, 2008. „Kategorički imperativ zenitističke pesničke škole“, april 1922, u: Zenit 1921-1926, No II⁄13, NBS [et al.], Beograd⁄Zagreb, ur. V. Golubović⁄I. Subotić.
Mijušković, Slobodan, 1998. Od samodovoljnosti do smrti slikarstva. Umetničke teorije (i prakse) ruske avangarde, Geopoetika, Beograd.
Novalis, [s. a.]. Hymnen an die Nacht, u: Werke, Stuttgart, Hg. W. Scholtz.
Rancière, Jacques, 1981. La nuit des prolétaires. Archives du rêve ouvrier, Fayard, Paris.
Riegl, Alois, 1929. „Eine neue Kunstgeschichte“, u: Gesammelte Aufsätze, B. Filser, Augsburg/Wien.
Schlegel, Friedrich, 1798. „Fragmente“, u: Ätheneum, Jg. I, Band I.
Schlegel, Friedrich, 1979. Studien des klassischen Altertums, KFSA, Band I, F. Schöningh, Paderborn [et al.], Hg. E. Behler.
Tešić, Gojko, 2009. Srpska književna avangarda (1902-1934), Službeni glasnik, Beograd.
Wittgenstein, Ludwig, 1967. „Bemerkungen über Frazers The Golden Bough“, u: Synthese 17, Dodrecht.
Objavljeno
30. 04. 2019.
Sekcija
TEMA BROJA