MALA ISTORIJA KVARENJA KORUPCIJA, POROK, GREH

Glavni sadržaj članka

DRAGAN PROLE

Apstrakt

Nije neobično da u savremenosti često zatičemo pomen „greha“, udobno i bezazleno smeštenog među znakove navoda. Oni imaju ulogu da naglase da je prošla opasnost, jer na horizontu više nema Boga kao glavnog sudije koji kažnjava zbog greha. Za većinu sekularnih savremenika pojam greha više ništa ne znači, ostaje oznaka za jučerašnju pretnju uz čiju pomoć je institucija crkve nastojala da precizira i obeća sankciju za sve oblike ponašanja koje je smatrala kažnjivim i neprihvatljivim. U najboljem slučaju, sekularna svest pristaje da smrtnim grehovima prizna status poroka, jer nakon „smrti Boga“ zajednica ponovo ostaje da važi kao jedini moralni sudija. Članak ispituje istoriju pojmova poroka, zapovesti i greha, nastojeći da pokaže njihovo mesto u savremenosti.

Detalji članka

Kako citirati
PROLE, D. (2024). MALA ISTORIJA KVARENJA: KORUPCIJA, POROK, GREH. Arhe, 19(38), 11–41. https://doi.org/10.19090/arhe.2022.38.11-41
Sekcija
TEMA BROJA

Reference

Agamben, Giorgio (2017), Creazione e anarchia. L’opera nell’età della religione capitalista, Neri Poza, Vicenza.

Agamben, Giorgio (2018), Karman. Court traité sur l’action, la faute et le geste, Seuil, Paris, tr. J. Gayraud.

Aligijeri, Dante (2016), Božanstvena komedija, Dereta, Beograd, prev. D. Mraović.

Aristotel (1988), Politika, Globus/Liber, Zagreb, prev. T. Ladan.

Aristotel (2006), Fizika, Paideia, Beograd, prev. S. Blagojević.

Aristotel (2009), O postajanju i propadanju, Paideia, Beograd, prev. S. Blagojević.

Atanasije, Aleksandrijski (2014), Žitije svetog Antonija, Filološki fakultet, Banja Luka, prev. D. Dojčinović

Augustin, Saint (1939), “De continentia”, L’ascétisme chrétien, Desclée, de Brouwer et Cle, Paris, tr. J. Saint-Martin.

Belliotti, Raymund Angelo (2011), Dante’s deadly sins. Moral philosophy in Hell, Wiley/Bleckwell, Malden/Oxford.

Cassian, Jean (1965), Institutiones cénobitiques, CERF, Paris, tr. J.-C. Guy.

D’Aquin, Saint Thomas (1930), Le péché, Somme théologique I, Decslée & Cie, Paris/Tournai/Rome.

Dorigny/, Marcel/Gainot, Bernard (2013), Atlas des esclavages. De l’antiquitéà nos jours, Autrement, Paris.

Đakovac, Aleksandar (2014), „Teološke osnove asketske tradicije Evagrija Pontijskog“, Zbornik Matice srpske za društvene nauke 149, Novi Sad.

Gardiner, Eileen (1989), Visions of Heaven & Hell before Dante, Italica Press, New York.

Gracián, Baltasar (1957), Criticón oder Über die allgemeinen Laster des Menschen, Rowohlt, Hamburg, üb. H. Stadnizka.

Gräb-Schmidt, Elisabeth (2003), „Sünde und Bestimmung des Menschen“, Neue Zeitschrift für Systhematische Theologie und Religionsphilosophie, Vol. 45, Walter de Gruyter, Berlin.

Guillaumont, Antoine (1962), Les ‘Képhalaia Gnostica’ d‘Évagre le Pontique: et l’histoire de l’origénisme chez les Grecs et chez les Syriens, Seuil, Paris.

Hipokrat (2008), Kanon medicine, Unireks, Podgorica, prev. M. Višić.

Kasijan, Sveti Jovan (2012), Razgovori sa egipatskim podvižnicima, Arhiepiskopija Beogradsko-karlovačka, Beograd, prev. A. Pantelić.

Krück, Marie-Pierre (2016), Discours de la corruption dans la Grèce classique, Garnier, Paris.

le Gof, Žak (2019), Srednji vek i novac. Ogled iz istorijske antropologije, IKZS, Sremski Karlovci/Novi Sad, prev. T. Đurin.

le Grand, Grégoire (1952), Morales sur Job, CERF, Paris, tr. A de Gaudemaris.

„Péché“ (1780), Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences des arts et des métiers, Tomme XXV, ed. Diderot/D’Alambert, Lausanne/Bern.

Perović, Milenko (2013), Filozofija morala, Cenzura, Novi Sad.

Platon (1975), Protagora, Naprijed, Zagreb, prev. K. Rac/M. Sironić.

Schidrowitz, Leo (1927), Sittengeschichte des Lasters. Die Kulturepochen und ihre Leidenschaften, Verlag für Kulturforschung, Wien/Leipzig.

Sinkewicz, Robert (2003), „Introduction“, Evagrius of Pontus, The Greek Ascetic Corpus, Oxford University Press, Oxford [et al.], tr. R. Sinkewicz.

Solomon, Robert (ed.) (1999), Wicked Pleasures. Meditations on Seven ‘Deadly’ Sins, Rowman & Littlefield, Lanham.

Sommer, Manfred (1988), Identität im Übergang: Kant, Suhrkamp, Frankfurt am/Main.

Sorabji, Richard (2002), Emotion and Peace of Mind. From Stoic Agitation to Christian Temptation, Oxford University Press, Oxford [et al.]

Spitzer, Leo (1963), Classical and Christian Ideas of World Harmony. Prolegomena to an Interpretation of the Word „Stimmung“, The John Hopkins Press, Baltimore.

„Vice“ (1781), Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences des arts et des métiers, Tomme XXXV, ed. Diderot/D’Alambert, Lausanne/Bern.

Vogel, Heinrich (1959), „Die Sünde im biblischen Verständnis“, Evangelische Theologie Vol. 19, Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh.

Najčitanije od istog autora

1 2 3 > >>