PEĆINA – MIT ILI ALEGORIJA?

Glavni sadržaj članka

DRAGAN PROLE

Apstrakt

Interpretacije Platonove priče o pećini razlikuju se prema tome da li se interpretatori opredeljuju za mit ili za alegoriju. U literaturi se gotovo ravnopravno, već prema nahođenjima interpretatora, bira i jedno i drugo rešenje. Da bismo razumeli razlike u imenovanju, najpre ćemo posegnuti za metodom opovrgavanja, u nameri da osporimo obe mogućnosti imenovanja. Platonovu pećinu najprikladnije određenje da je slika iskazana rečima, eidola legomena, a ne mit niti alegorija. Vizuelno iskustvo je kod Platona načelno pasivno i umrtvljujuće, osim iskustva ikone. Ono je, poput filozofskog erosa, aktivno u uspinjanju iz jednog registra u drugi, iz telesnog u netelesni, iz čulnog u idejni. Platonova strategija je da slikom u rečima proizvede upravo efekat sličan erotskom, jer kombinacijom mita i alegorije on nastoji da pobudi slušaoce kako bi se i sami odvažili iz vidljivog u nevidljivo.

Detalji članka

Kako citirati
PROLE, D. (2024). PEĆINA – MIT ILI ALEGORIJA?. Arhe, 21(41), 223–241. https://doi.org/10.19090/arhe.2024.41.223-241
Sekcija
STUDIJE I OGLEDI

Najčitanije od istog autora

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.