KAUZALNOST I DETERMINIZAM U DEKARTOVOJ FILOZOFIJI
Glavni sadržaj članka
Apstrakt
Cilj ovog rada je problematizacija nekih važnih momenata u razvoju rano-moderne debate o kauzalnosti, te takođe, problematizacija teorijskog i naučnog konteksta ovog problema, koji se pokazuje kao određujući za Dekartove odgovore na gore pomenuta pitanja. Uz to, želeli bismo da pokažemo da razvoj rano-moderne debate o kauzalnosti otkriva da su, generalno govoreći, pojedinačni odgovori, njihova logička nedoslednost i pojmovne teškoće, takođe, bili determinisani njenim neposrednim kontekstom. Prema Dekartu postoji samo jedan istinski uzrok – delatni. On istovremeno usvaja dva različita tipa delatnog uzroka. Postoje posebni i jedan opšti uzrok. Dekart dodeljuje bogu status opšteg uzroka, koji, na neki način, garantuje postojanost sveukupnog kretanja u prirodi. Prema tome, jedini istinski i pravi uzrok–pokretač, jedini aktivni uzročnik promena koje se zbivaju u prirodi je bog. Ovakav pojam uzroka dao je potpuno novo značenje fizičkom svetu. Stoga zaključujemo da je determinizam, zapravo, najvažnija posledica Dekartove teorije o kauzalnosti.