ESTETIČKA ULOGA FANTAZIJE I NOVI STATUS SLIKE KOD HUSERLA

Glavni sadržaj članka

TANJA TODOROVIĆ

Apstrakt

Za Huserla pojam fantazije ima mnogostruko značenje. Estetička uloga fantazije je samo jedna od funkcija koju on ispituje u transcendentalnoj analizi čiste svesti. Huserl će porediti imaginaciju i fantaziju. U svojoj analizi on izbegava tradicionalni pojam uobrazilje, Einbildungskraft, i umesto toga se koristi pojmom Phantasie. Novo razumevanje medijacijske uloge slike u perceptivnim i re-prezentacijskim strukturama svesti će omogućiti ovu razliku. On nema sistemski razvijenu estetičku teoriju, ali posredstvom transcendentalno-fenomenološke pozicije razvija posebno mesto estetičke refleksije u strukturi svesti. Pokazaće se kako Huserl razlikujući fantazijsku aprehenziju od perceptivnog i reprezentacijskog predstavljanja otvara polje za estetiku kao slobodan režim. Time omogućava da se tradicionalna ideja dijalektike razvije u novom pravcu i gradi metodološki fundament za strukturalističku analizu fenomena slike i tela.

Detalji članka

Kako citirati
TODOROVIĆ, T. . (2022). ESTETIČKA ULOGA FANTAZIJE I NOVI STATUS SLIKE KOD HUSERLA. Arhe, 18(36), 153–175. https://doi.org/10.19090/arhe.2021.36.153-175
Sekcija
TEMA BROJA

Reference

Biemel, Walter. Filozofijske analize moderne umjetnosti, prev. N. Čačinović-Puhovski, Prosveta, Zagreb, 1980.

Biemel, Walter. "La estética de Hegel." en: Convivium, 1962, pp. 147-162.

Ćipranić, Miloš. "Fantasmas mudos: una nota sobre la pintura." Escritura e Imagen 15 (2019): 345-355.

Erhard, Christopher. Denken über nichts – Intentionalität und nicht-existenz bei Husserl. Walter de Gryter GmbH, Berlin-Boston, 2014.

De Warren, Nicolas. "Towards a phenomenological analysis of virtual fictions." in: Metodo. International Studies in Phenomenology and Philosophy 2.2 (2014), pp. 91-112.

Gasset, José y Ortega. Dehumanizacija umetnosti i drugi eseji, LITTERIS, Zagreb, 2007.

Gasset, José y Ortega. La rebelión de las masas. Espasa-Calpe, Madrid, 1964.

Gasset, José y Ortega. Sobre el punto de vista en las artes. Revista de Occidente, Madrid, 1929.

Hartman, Nikolaj. Estetika, Dereta, Beograd, 2004.

Husserl, Edmund. Analyses concerning passive and active synthesis: Lectures on transcendental logic, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht- Boston-London, 2001.

Husserl, Emdund. Erste Philosophie, Felix Meiner Verlag Hamburg, 1992.

Husserl, Edmund. 1976. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erste Buch. Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. Husserliana III/1. Edited by Karl Schuhmann. The Hague: Martinus Nijhoff. Translated by F. Kersten as Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, in Edmund Husserl Collected Works, vol. II (The Hague: Martinus Nijhoff, 1983). [HuaIII/1]

Husserl, Edmund, Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung Zur Phänomenologie der Anschaulichen Vergegenwärtigungen. The Hague – Boston – London: Martinus Nijhoff Publishers, 1980.

Husserl, Edmund. Philosophie als strenge Wissenschaft. Vittorio Clostermann, Frankfurt am Main, 1965.

Huserl, Edmund. Kartezijanske meditacije, prev. Prole D., Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci – Novi Sad, 2020.

Kafka, Franz. „A Hunger Artist“, in: The Complete Stories, Schocken Books Inc., New-York, 1971.

Katz, Azul Tamina. "Toward a Husserlian Foundation of Aesthetics: On Imagination, Phantasy, and Image Consciousness in the 1904/1905 Lectures." in: The Journal of Speculative Philosophy 30.3 (2016), pp. 339-351.

Prole, Dragan. Jednakost nejednakog, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci-Novi Sad, 2018.

Prole, Dragan. "Redukcija u fenomenologiji i slikarstvu." Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду 41.2 (2016): 67-77.

Rancière, Jacques. Aesthetics and its Discontents, Polity Press, Cambridge, 2009.

Rancière, Jacques. The future of the image. Verso, 2019.

Todorović, Tanja. „Fantazija i stvaralaštvo u Gasetovoj filozofiji“, u: Arhe 17.33 (2020): 221-242.